SZC logo

Győri Szakképzési Centrum

OM kód: 203037/027 | 9023 Győr, Kodály Zoltán utca 20-24.

Intézmény logo

Győri SZC Sport és Kreatív Technikum

HírekKözérdekű adatokKRÉTA

Projektek

Határtalanul

Határtalanul: Magyar mágnások Felvidéken

A Győri Szolgáltatási Centrum Móra Ferenc Sportiskolai Általános Iskolája és Szakgimnáziumának 45 középiskolai tanulója szlovákiai tanulmányi kiránduláson vett részt 2019. október 7 – 11 között. Az 5 napos program során sok szép városba eljutottunk, sok érdekességet tanultunk, és tájékozódtunk a határon túli magyar kisebbség helyzetéről is.

1. nap: Találkozásaz iskola előtt, bepakolás,  és az iratok ellenőrzése után izgatottan indultunk elGyőrből. Először ellátogattunk a malonyai arborétumba. A jeli arborétum létrehozójának, a „virágos grófnak“, báró Ambrózi-Migazzi Istvánnak munkája a malonyai botanikus kert alapítása is. A Felvidék leggazdagabb és legértékesbb idegen eredetű, legfőképpen örökzöld faállománnyal rendelkező arborétuma.  Utána városnéző sétát tartottunk a Felvidék legszebb főterén, Besztercebánya belvárosában: Mátyás-ház (egykori királyi szálláshely), Mária-szobor, Óratorony, Thurzó-ház megtekintése. Este elfoglaltuk a szálláshelyünket Kokava Línia nevű szállodában.

2. nap:  A finom reggeli után az utazást folytattuk Közép-Európa egyik leglátogatottabb és legszebb várkastélyához, a mesés bajmóci várkastélyhoz. Egykor királyi vár volt, majd a leghíresebb magyar nemesi családok birtokolták, például: Csák Máté, Thurzók, végül közel 300 évre a Pálffyak. A várkastély megtekintésének része a vár alatti cseppkőbarlang meglátogatása is, mely össze van kapcsolva a 26 méter mély várkúttal. Utána utunk, az UNESCO világörökség listán szereplő festői kisvárosba, Selmecbányába vezetett, amely egykoron Európa ezüstbányászatának központja volt. Meglátogattuk a Szabadtéri Bányászati Múzeumot, ahol védőfelszerelésben (kabát, sisak, lámpa) jártuk be a bánya járatait. Majd a városnézés után, este visszatértünk szálláshelyükre.

3. nap: Reggeli után látogatást tettünka rozsnyói Pavel Jozef Safárik Gimnáziumban, ahol a magyar tanulók rövid kis programmal köszöntöttek minket, és mi is bemutattuk városunkat, iskolánkat. A közösen eltöltött délelőtt után Betlérre utaztunk. Itt az Andrássy-kastély számos érdekességet tartogatott, és a múmiák borzongató izgalmat jelentettek számunkra. Rövid sétát is tettünk a kastély parkjában. Végül a Gombaszögi cseppkőbarlangot tekintettük meg, és a természetvédelmi területen foltos szalamandrát is sikerült fotóznunk. A szálláshelyre az esti órákban értünk vissza.

4. nap: Reggeli után a füleki várhoz indultunk, ahol a hívek Thököly Imrét Magyarország királyává kiáltották ki. Délután városnézést tettünk Rimaszombaton: Tompa Mihály és Petőfi Sándor szobrok megtekintése során költészetüket is felidéztük. A szállásunkra visszatérve még egy rövid túrára is jutott idő, amelynek során gyönyörű panoráma tárult elénk a hegytetőn.

5. nap: 2019-es esztendőt II. Rákóczi Ferenc-emlékévvé nyilvánították. Tisztelettel adózva Rákóczi előtt ezen a napon látogatást tettünk Kassára. Meglátogattuk Közép-Európa monumentális gótikus templomát, a Szent Erzsébet dómot, melyben megtalálható Rákóczi fejedelem sírja. A kriptában tiszteletadásunk jeléül közösen elénekeltük a magyar Himnuszt. A Rodostó-házban is jártunk, amely Rákóczi-emlékhely, hisz annak a háznak az utánzata, ahol a fejedelem 1720 és 1735 között száműzetésben élt, és meghalt. Utána egy rövid városnézés után elindultunk hazafelé. Az esti órákban érkeztünk meg Győrbe fáradtan, de szép élményekkel feltöltődve.

Partnereink

SZC logo

Győri Szakképzési Centrum

Győri SZC Sport és Kreatív Technikum

9023 Győr, Kodály Zoltán utca 20-24.